معرفی سامانه شهربین
یکی از راه هایی که شهروندان می توانند با مسئولان شهرداری در تماس باشند و مشکلات شهری را منتقل کنند این نرم افزار است که علاوه بر داشتن نسخه تحت وب، یک اپ موبایل دارد تا تعامل فی مابین شهروندان و مسئولین را به بهترین نحو ممکن فراهم نماید.
در این سامانه افراد با ایجاد حساب کاربری مختص خود، به فعالیتهای تعریفشده در سامانه پرداخته و متناظر با میزان فعالیت خود امتیازهایی کسب نموده که بنا بر مشوقهای در نظر گرفتهشده میتوان کاربران را به فعالیت بیشتر در این سامانه ترغیب نمود.
از این سامانه در حوزههای مختلف مدیریت شهری مثل فنی و عمرانی، حملونقل و ترافیک، مدیریت پسماند، زیباسازی، فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری و… میتوان بهره برد.
بعد از اخذ نظرات مردمی نسبت به مسائل شهری، فرآیندهای متعددی در درون این سامانه رخ خواهد داد که از آن جمله میتوان به گزارشگیری مدیریتی، ارزیابی و صحت سنجی نظرات اخذشده، رتبهبندی افراد شرکتکننده و… اشاره نمود.
ایده کلی این طرح راه اندازی سامانه ای است که با ساختاری مشابه شــبکه های اجتماعی، امکان مشارکت مردمی را به صورت تعاملی در جهت گزارش مشکلات و مسائل شهری به وجود می آورد. کاربران این سامانه با مشارکت درزمینه ی ثبت گزارش و نظر دهی نسبت به گزارش های ارسالی دیگر کاربران و یا تأیید و رد آن ها در تصمیم گیری و اجرای بهتر مأموریت های شـهری خود تأثیرگذار خواهند بود. در این سامانه افراد با ایجاد حساب کاربری مختص خود، به فعالیت های تعریف شده فوق در سـامانه پرداخته و متناظر با میزان فعالیت خود امتیاز هایی کسب نموده که بنا بر مشوق های در نظر گرفته شده می توان کاربران را به فعالیت بیشتر در این سامانه ترغیب نمود.
این سامانه ضمن تقویت و تسریع ارتباط موثر شهروندان با شهرداری و بالعکس (شهرداری با شهرندان)، قادر است نظارت بر امور پیمانکاران را نیز تسهیل نماید. شفافیت، امکان پیگیری لحظهای میزان پیشرفت و نقش فعال شهروندان در مدیریت خدمات شهری از مهمترین مزایای سامانه شهربین به حساب میآید. از طریق این سامانه میتوان مسائل مطروحه در سامانه 137 را نیز پوشش داد و بعنوان یک پنل از آن بهره برد. به طور کلی کارکردهای سامانه مذکور در چهار بخش “رصد و نظارت”، “نظرسنجی”، “ایده پردازی” و “اطلاع رسانی و تبلیغات” میباشد.
اهداف طرح
به طور خلاصه کلیدی ترین اهدافی که با تحقق سامانه مدیریت شهری دست یافتنی خواهند بود، عبارت است از:
بهبود ســـطح رضـــایت عمومی
نظارت بر خدمات ارائه شده شهری
کمک به طراحی نظام رتبه بندی پیمانکـــاران
نظارت بر عملکرد زیرمجموعه های مدیریت شهری
تسهیل و تسریع گزارش دهی مشکلات شهری
بهبود دسترسی و تسهیل در گسترش دولت الکترونیک
افزایش مشارکت شهروندان در ارتقای کیفیت زندگی شهری
برقراری حس عدالت اجتماعی در میان شهروندان
ارزیابی عملکرد پیمانکاران پروژه های شهری با هزینه پایین و دقت بالا
یکی از راه هایی که شهروندان می توانند با مسئولان شهرداری در تماس باشند و مشکلات شهری را منتقل کنند این نرم افزار است که علاوه بر داشتن نسخه تحت وب، یک اپ موبایل دارد تا تعامل فی مابین شهروندان و مسئولین را به بهترین نحو ممکن فراهم نماید.
در این سامانه افراد با ایجاد حساب کاربری مختص خود، به فعالیتهای تعریفشده در سامانه پرداخته و متناظر با میزان فعالیت خود امتیازهایی کسب نموده که بنا بر مشوقهای در نظر گرفتهشده میتوان کاربران را به فعالیت بیشتر در این سامانه ترغیب نمود.
از این سامانه در حوزههای مختلف مدیریت شهری مثل فنی و عمرانی، حملونقل و ترافیک، مدیریت پسماند، زیباسازی، فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری و… میتوان بهره برد.
بعد از اخذ نظرات مردمی نسبت به مسائل شهری، فرآیندهای متعددی در درون این سامانه رخ خواهد داد که از آن جمله میتوان به گزارشگیری مدیریتی، ارزیابی و صحت سنجی نظرات اخذشده، رتبهبندی افراد شرکتکننده و… اشاره نمود.
ایده کلی این طرح راه اندازی سامانه ای است که با ساختاری مشابه شــبکه های اجتماعی، امکان مشارکت مردمی را به صورت تعاملی در جهت گزارش مشکلات و مسائل شهری به وجود می آورد. کاربران این سامانه با مشارکت درزمینه ی ثبت گزارش و نظر دهی نسبت به گزارش های ارسالی دیگر کاربران و یا تأیید و رد آن ها در تصمیم گیری و اجرای بهتر مأموریت های شـهری خود تأثیرگذار خواهند بود. در این سامانه افراد با ایجاد حساب کاربری مختص خود، به فعالیت های تعریف شده فوق در سـامانه پرداخته و متناظر با میزان فعالیت خود امتیاز هایی کسب نموده که بنا بر مشوق های در نظر گرفته شده می توان کاربران را به فعالیت بیشتر در این سامانه ترغیب نمود.
این سامانه ضمن تقویت و تسریع ارتباط موثر شهروندان با شهرداری و بالعکس (شهرداری با شهرندان)، قادر است نظارت بر امور پیمانکاران را نیز تسهیل نماید. شفافیت، امکان پیگیری لحظهای میزان پیشرفت و نقش فعال شهروندان در مدیریت خدمات شهری از مهمترین مزایای سامانه شهربین به حساب میآید. از طریق این سامانه میتوان مسائل مطروحه در سامانه 137 را نیز پوشش داد و بعنوان یک پنل از آن بهره برد. به طور کلی کارکردهای سامانه مذکور در چهار بخش “رصد و نظارت”، “نظرسنجی”، “ایده پردازی” و “اطلاع رسانی و تبلیغات” میباشد.
اهداف طرح
به طور خلاصه کلیدی ترین اهدافی که با تحقق سامانه مدیریت شهری دست یافتنی خواهند بود، عبارت است از:
بهبود ســـطح رضـــایت عمومی
نظارت بر خدمات ارائه شده شهری
کمک به طراحی نظام رتبه بندی پیمانکـــاران
نظارت بر عملکرد زیرمجموعه های مدیریت شهری
تسهیل و تسریع گزارش دهی مشکلات شهری
بهبود دسترسی و تسهیل در گسترش دولت الکترونیک
افزایش مشارکت شهروندان در ارتقای کیفیت زندگی شهری
برقراری حس عدالت اجتماعی در میان شهروندان
ارزیابی عملکرد پیمانکاران پروژه های شهری با هزینه پایین و دقت بالا
شهر فرآیند سامانه شهربین