پاسخ سیدحسین آزادی بابت چمدان دلارها!!
رئیس کمیسیون میراث فرهنگی،گردشگری و امور بین الملل دوره پنجم شورای اسلامی شهر یزد،با توجه به خبری که اخیرا دال بر انتقال یک چمدان دلار به ترکیه! در زمان شورای پنجم، در رسانه منتشر شده است، لازم دانست توضیحاتی در جهت شفاف سازی و تنویر افکار عمومی ارائه دهند.
به گزارش طلوع یزد،سیدحسین آزادی،رئیس کمیسیون میراث فرهنگی،گردشگری و امور بین الملل دوره پنجم شورای اسلامی شهر یزد اظهار داشت:
1- سازمان جهانی تبلیغات، سازمانی با سابقه و شناخته شده در حوزه مارکتینگ،تبلیغات،ورسانه در دنیاست که 41 هزار مدیر رسانه از 66 کشور دنیا عضو آن هستند و به همین دلیل به رسانه رسانه های معروف می باشد. دفتر منطقه ای ۱۴ کشور در ایران مستقر می باشد.
2- در شورای پنجم در راستای معرفی هر چه بیشتر یزد به جهانیان و با هدف جذب گردشگران بین المللی، پس از تصویب کمیسیون گردشگری و سپس شورای اسلامی شهر، تفاهم نامه ای فیمابین شورای اسلامی شهر یزد ،شهرداری و این نهاد در حضور استاندار و با هماهنگی با نهادهای نظارتی منعقد گردید. در این تفاهم نامه چهار محور ذیل ذکر شده است:
الف- معرفی یزد و داشته های معنوی و مادی آن به جهانیان از طریق روزنامه رسمی این نهاد که در مقیاس بین المللی منتشر می گردد.
ب-دعوت از رسانه های عضو این سازمان برای آمدن به یزد و تهیه گزارش از شهر میراث جهانی یزد برای مخاطبین شان
ج-آموزش نهادهای جامعه میزبان در خصوص فرهنگ گردشگری از نقاط مختلف دنیا (در راستای مدیریت مقصد که از ضرورت های ثبت جهانی یزد به شمار می رود.)
د- کمک برای سازماندهی تورهای بین المللی برای بازدید از یزد
در گام اول برای عملیاتی شدن محور اول، مقرر شد در قالب پرداخت 50 هزار یورو (با یورو ان زمان مبلغ حدود800
میلیون تومان می شد) یک شماره روزنامه رسمی این سازمان در 12صفحه برای یزد منتشر شود. لازم به ذکر است نرخ ویژه نامه مربوطه 185هزار یورو بود اما با رایزنی های مکرر و جذابیت های شهر میراث جهانی یزد نهایتاّ توافق با عدد 50 هزار یورو صورت پذیرفت. ضمنا با صنایع یزد نیز رایزنی شد که 50 درصد این مبلغ را انها متعهد شوند که این مهم نیز صورت پذیرفت و مقرر گردید در قبال معرفی این صنایع، نیمی از هزینه رامتقبل شوند
این مبلغ از طریق مجاری رسمی پرداخت شده و اساساً انتقال چمدانی به ترکیه بیشتر به طنز شبیه است چرا که 50 هزار یورو به راحتی در جیب جا می گیرد و نیازی به چمدان ندارد!
نهایتا متن مربوطه جهت چاپ در روزنامه مذکور با توجه به تشریفات اداری و حساسیت محتوای آن در تاریخ 17/12/1400 تحت شماره 400049828به تایید شهرداری یزد رسید و برای انتشار در اولین شمارگان روزنامه مذکور ارسال گردیده است.
امید می رود شورا و شهرداری جدید یزد، از ظرفیت های منحصر به فرد این تفاهم نامه در جهت عملیاتی شدن سایر بندهای باتوجه به تاسیس دفتر سازمان در شهرداری یزداستفاده مغتنم را داشته باشند
در خاتمه اگر باور داریم که افق توسعه پایدار و متوازن یزد از مسیر گردشگری می گذرد، مطمئنا این نوع اقدامات هزینه نبوده بلکه سرمایه گذاری هایی ست که به زودی سود آور خواهد بود و علاوه بر معرفی تنها شهر شیعه میراث جهانی دنیا در مقیاس بین المللی، منافع مادی و معنوی سرشاری را برای یزد و یزدی ها به همراه خواهد داشت.