طرح ابتکاری شورای شهر یزد برای سرعت گیرها و سرعت گاهها
رئیس کمیته حمل و نقل و آمد و شد شورای اسلامی شهر یزد با تشریح عمده مشکلات سرعتگیرها و سرعتگاههای معابر شهر، از تلاش برای اجرای طرحی ابتکاری جهت مشخص شدن سرعت استاندارد عبور از سرعتگیرهای مختلف در سطح این شهر خبر داد.
به گزارش طلوع یزد به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر یزد،«مجید تجملیان» در خصوص برنامههای شورای اسلامی شهر یزد در خصوص سرعتگیرهای شهر، گفت: در بحث حمل و نقل عمومی و آمد و شد سطح شهر یزد یکی از دغدغههای همیشگی مردم بحث سرعتگیرها و سرعتگاههای معابر شهری است که در این باب سه موضوع مطرح است.
وی با طرح سئوالاتی مانند این که آیا جانمایی سرعتگیرها درست است یا خیر؟ به عنوان اولین موضوع، نکته دیگر را مربوط به رعایت استاندارد سرعتگیرها و سرعتگاها(منظور ارتفاع آن سرعتگاه و عرض آن که تعیین کننده سرعت عبور از روی آن است) ذکر کرد.
وی نکته بعدی را نیز مربوط به زمان اجرا دانست و اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلات شایع در کشورمان این است که علیرغم این که خیلی از قوانین و دستورالعملها و بخشنامهها درست است ولی در هنگام اجرا رعایت نمیشود.
رئیس کمیته حمل و نقل و آمد و شد شورای اسلامی شهر یزد گفت: در این دوره هر سه موضوع مذکور در کمیته حمل و نقل و آمد و شد شهری در حال بررسی است به نحوی که مکانیابی سرعتگیرها مجددا ارزیابی شده و طی یک سال آینده برنامه ممیزی سرعتگاهها و سرعتگیرهای سطح شهر در معابر اصلی، فرعی و حتی کوچهها را خواهیم داشت و جزئیات آنها اعم از موقعیت و مشخصات آنها را ارزیابی و روی نقشه ثبت خواهیم کرد.
وی با بیان این که طرح مذکور بسیار گسترده و بزرگ است، عنوان کرد: هرچند چندین هزار معبر اصلی و فرعی در سطح شهر داریم ولی این طرح را از امسال شروع کرده و امیدواریم که در یک سال آتی جمع شود.
تجملیان در موضوع نحوه اجرا نیز گفت: در نظر داریم که نظارت بر کار پیمانکاران را ارتقا دهیم ولی در مقوله استانداردسازی که گلایهبسیاری از مردم را نیز به همراه دارد، درصدد اجرای یک کار ابتکاری برای اولین بار در کشور هستیم که براساس آن، رانندگان قبل از نزدیک شدن به سرعتگیرها و سرعتگاهها متوجه شوند که به چه سرعتگیری نزدیک میشوند چرا که تابلوهای راهنمایی و رانندگی و دیگر علائم مانند چراغهای هشداردهنده تنها محل سرعتگیرها را نشان میدهند اما هیچگاه نمیگویند این سرعتگاه از چه نوعی است و با چه سرعتی می توان از روی آن عبور کرد.
وی ادامه داد: براساس این طرح ابتکاری که در کمیته حمل و نقل و آمد و شد شهری شورا بررسی شده است، سه نوع استانداردگذاری در سطح شهر انجام میشود که طبق آن سرعتگاههای قرمز رنگ برای سرعت ۱۰ کیلومتر، سرعتگاههای زرد رنگ برای سرعت ۳۰ کیلومتر و سرعتگاههای به رنگ سبز برای سرعت ۵۰ کیلومتر مشخص میشوند.
این عضو شورای شهر یزد با اشاره به مشکلات تامین هزینه این طرح، معضل اصلی را موضوع رنگ این سرعتگاهها و سرعتگیرها اعلام کرد و گفت: متاسفانه رنگهایی که داریم به سرعت کثیف میشود و دیگر نماد ظاهری مناسبی را ندارند و از طرفی نیز پس از مدتی پاک میشود که در همین راستا از متخصصان دعوت شده تا رنگی متناسب با این طرح که ویژگی شبرنگ و ماندگاری طولانی مدت دارند را معرفی کنند.
تجملیان به معظل وندالیست در شهرها نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه اندک افرادی در جامعه هستند که به دلیل عقدهها و مشکلات روانی به اموال عمومی خسارت وارد میکنند لذا به دنبال طرحهایی ایمن در برابر این تخریب ها و سرقتها نیز هستیم که امیدواریم متخصصان در این باره طرحهای خود را با شورا در میان بگذارند.