انبیاء و استاد کنشگران مشابه
نقش استاد به مثابه تبیین کننده پیام الهی برای «عمق بخشی به عقلانیت معنوی" و "عمومی سازی اخلاق حسنه»؛ از طریق تبدیل ظرفیتهای بالقوه سرشت انسانی به قابلیتهای جریان ساز جمعی است.
به گزارش پایگاه خبری طلوع یزد به نقل از ترشیز خوان؛ به استناد ماموریتی قرآنی انبیاء؛”هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ” و همسان پنداری آن با شغل معلّمی میتوان، چهار نقش کلیدی برای استاد برشمرد:
یکم. جهان آگاهی مبتنی بر نشانه شناسی؛ دوم. انسان سازی مبتنی بر پرهیزکاری؛ سوم. اخلاق مداری مبتنی بر فضلیت گرایی و چهارم. حکمت اندیشی مبتنی بر عاقلانیت گرایی است.
یافته راهبردی
نقش استاد به مثابه تبیین کننده پیام الهی برای «عمق بخشی به عقلانیت معنوی» و «عمومی سازی اخلاق حسنه»؛ از طریق تبدیل ظرفیتهای بالقوه سرشت انسانی به قابلیتهای جریان ساز جمعی است.
دستاورد نهایی چنین ماموریتی؛ انسان سازی صالحانه، جامعه پردازی مؤمنانه و تمدنگرایی توحیدمدارانه است.