دکتر کمال خواجه‌پور بیان کرد:

کارکرد اصلی دانشکده فرهنگ و زندگی، حراست از هویت فرهنگی است

لینک کوتاه

رئیس دانشکده فرهنگ و زندگی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی، می‌تواند دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و باورهای جامعه را به‌روز کرده و تقویت کننده فرهنگ باشد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع یزد،تغییرات سریع در فناوری چالش‌های فرهنگی متعددی را به همراه داشته است. فناوری‌های نوین، فضای جدیدی را برای ارتباطات ایجاد کرده‌است، اما در عین حال می‌تواند منجر به تقابل میان فرهنگ های سکولاری و فرهنگ اصیل ملی و مذهبی ما شده و در برخی موارد باعث از بین رفتن سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی مرتبط با جامعه اسلامی شود، به عنوان مثال، انتقال اطلاعات و فرهنگ‌ها به‌سرعت در بستر اینترنت انجام می‌شود و این می‌تواند باعث ایجاد تفاوت‌های مشهودی در نحوه زندگی، ارتباط و آداب و رسوم میان نسل‌های مختلف شود. حتی ممکن است در اثر تبلیغات زیاد،نسل جوان بیشتر به فرهنگ‌های جهانی و مدرن که با مبانی و اصول توحیدی فاصله داردمتمایل شوند و در نتیجه، ارزش‌ها و سنت‌های فرهنگی اصیل ملی مذهبی ممکن است در معرض فراموشی قرار گیرد.

با این حال، دانشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از فرصت های موجود به خصوص فنآوری جدید، نقش اساسی و موثری در ایجاد فضایی برای همگرایی و تقویت سبک زندگی اسلامی برخاسته از مبانی عقلانی و دینی بوده باشند.
روابط عمومی دانشگاه در این زمینه گفتگویی با دکتر کمال خواجه‌پور رئیس دانشکده فرهنگ و زندگی دانشگاه آزاد اسلامی یزد ترتیب داده است.
دکتر خواجه پور با تاکید بر ضرورت اهمیت شناسایی، بررسی و تجزیه و تحلیل چالش‌های موجود در فرهنگ و زندگی امروزی مهمترین راهکار برون رفت را، تحول در زمینه علوم انسانی و باز تولید دانش‌های انسانی بر اساس مبانی و اصول توحیدی دانست و در نهایت تمدن نوین اسلامی را به عنوان هدف نهایی دانشکده ترسیم کرد.
وی در پاسخ به سوال، دانشگاه چه نقشی در شکل گیری و تقویت فرهنگ جامعه ایفا می‌کند؟ چنین پاسخ داد: فرهنگ به هر تعریفی که در نظر گرفته شود، دانش در شکل گیری آن نقش اصلی دارد و دانشگاه به عنوان مهمترین مرکز تولید دانش از جهات مختلفی در شکل گیری و تقویت فرهنگ موثر است.
رئیس دانشکده فرهنگ و زندگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد عنوان کرد: نقش دانشگاه در این راستا بسیار گسترده و چندوجهی است که می‌تواند در تولید و گسترش دانش تلاش کند.
وی تبیین کرد: دانشگاه به عنوان کانون اصلی تولید دانش، پژوهش و نوآوری، می تواند تاثیر مستقیم و غیرمستقیم در شکل‌گیری مولفه های اساسی فرهنگ یک جامعه یعنی باورها، اندیشه‌ها و عملکردها داشته باشد. پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی، می‌تواند دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و باورهای جامعه را به‌روز کرده و به توسعه فرهنگ دینی، ملی و محلی کمک کند. انتقال دانش از طریق آموزش و تربیت نسل جدید نیز در شکل‌گیری فرهنگ جامعه بسیار مؤثر است.
دکترخواجه‌پور افزود: دانشجویان با فراگیری دانش، مهارت‌ها و ارزش‌های دینی و ملی، می توانند به عنوان عاملان حفظ و تقویت فرهنگ اصیل و ایجاد تغییر و تحول فرهنگی متناسب با اصول و ارزشهای ملی و دینی در جامعه نقش آفرین باشند.
دکتر کمال خواجه پور یکی دیگر از کارکردهای دانشگاه را پیوند با جامعه و حفظ و اشاعه میراث فرهنگی دانست و گفت: ارتباط مؤثر بین دانشگاه و جامعه از طریق برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و…می تواند به تقویت فرهنگ دینی و ملی کمک کند. دانشگاه می‌تواند در حفظ، احیا و اشاعه میراث فرهنگی جامعه نقش موثری داشته باشد که انجام پژوهش‌های میدانی، مستندسازی آثار فرهنگی و ارائه دوره‌های آموزشی در این زمینه از آن جمله است.
دکترخواجه پور نقش دیگر دانشگاه در شکل‌گیری فرهنگ را گفتگو، نقد و ارزیابی فرهنگ برشمرد و اظهار کرد: دانشگاه‌ با ایجاد فضای گفتگو و تعامل، نقد و ارزیابی در زمینه فرهنگی، می تواند سهم زیادی در ارتقا و غنای فرهنگی جامعه ایفا کرده و به فهم متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز بین فرهنگ‌های مختلف کمک کند. این مهم می تواند به شکل بحث‌های آکادمیک، انتشار مقالات و کتاب‌ها و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی، انجام گیرد و به شناسایی چالش‌ها و مشکلات فرهنگی و پیشنهاد راهکارهای مؤثر برای رفع آنها کمک کند.
وی افزود تدوین سیاست‌های کلی و ارائه راهکارهای اجرایی و تامین بودجه کار کرد دیگری است که دانشگاه می تواند با استفاده از اندیشمندان متخصص در زمینه‌های فرهنگی، مدیریتی،اقتصادی و بهره‌گیری از فنآوری‌های نوین، سیاست کلی فرهنگی را مشخص و راهکارهای اجرایی و تحصیل بودجه آن‌ را فراهم سازد.

وی در پاسخ به سوال دیگر که بزرگ‌ترین چالش‌ها و فرصت‌هایی که دانشگاه در بحث فرهنگ و زندگی با آن‌ها مواجه‌اند، کدام است؟ چالش‌ها را چنین بیان کرد: در درجه نخست حفظ و حراست از هویت فرهنگی است، از طرفی تهاجم فرهنگی که غرب بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است، حفظ و حراست از هویت فرهنگی را با مشکلات جدی روبرو کرده است. همینطور،مدرنیزاسیون و جهانی‌شدن در برخی جهات بر خلاف این هدف موضع گیری می‌کند.
کمال خواجه پور ادامه داد: در درجه بعد مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی است، رابطه دو سویه مسائل فرهنگی با مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی می تواند دانشگاه ها را با چالش‌هایی مواجه کند که منجر به حرکت‌های اجتماعی، نگرانی‌های سیاسی، و نابرابری‌های اجتماعی و…. مرتبط با مسائل فرهنگی کند.
دکتر خواجه‌پور آخرین چالش را تنوع فرهنگی و چالش‌های مالی دانست و گفت: نابرابری فرهنگی و تفاوت‌های زبانی در خیلی از موارد منجر به سوء تفاهم‌ها و چالش‌های فرهنگی می شود.
نبود منابع مالی برای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، همچنین مقابله با هزینه‌های تحصیلات، می‌تواند چالش‌‌هایی عمیق ایجاد کند.
رئیس دانشکده فرهنگ و زندگی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، فرصت‌ها را زمینه‌ها و بسترهای مناسب، تقویت تبادل فرهنگی و وجود زمینه‌های تحقیقاتی برشمرد و تشریح کرد: در دانشگاه بسترهای مناسب برای تحول در جهات مختلف، خصوصا در زمینه علوم انسانی و باز تولید دانش‌های انسانی بر اساس مبانی و اصول توحیدی وجود دارد که مهم‌ترین راهکار برون رفت از چالش‌های فرهنگ و زندگی و عاملی در تحقق تمدن نوین اسلامی است.
وی در ادامه افزود: تنوع فرهنگی فرصتی برای تبادل ایده‌ها و تجربیات فراهم می‌کند که منجر به رشد و تقویت فرهنگی می‌شود، همچنین در دانشگاه‌ها زمینه تحقیقات علمی در موضوعات مرتبط با فرهنگ وجود دارد و برنامه‌های آموزشی به شکل‌های مختلفی قابل اجرا است، دانشگاه‌ها می‌توانند با آموزش مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی به دانشجویان، آن‌ها را برای ورود به بازار کار جهانی آماده کنند.
دکتر کمال خواجه‌پور در مورد اینکه چشم‌انداز دانشکده فرهنگ و زندگی در رابطه با دانشجویان چیست و چه برنامه‌هایی برای تحقق آن دارید؟ عنوان کرد: چشم‌انداز دانشکده فرهنگ و زندگی، با محوریت گروه‌های عمومی و معارف اسلامی و دفاع مقدس است که در پیشبرد علم و دانش با ایجاد بسترهای علمی مناسب برای تولید و گسترش دانش در حوزه‌های عمومی و معارف اسلامی به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه عمل می‌کند، همچنین با ترویج اخلاق و معنویت با تربیت افرادی با ارزش‌های اخلاقی و معنوی بر اساس آموزه‌های اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس، مروج الگوهای عملی در جامعه است.
وی در ادامه افزود: آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس به منظور حفظ و انتقال ارزش‌های ایثار و فداکاری به نسل‌های آینده و حمایت از تفکر انتقادی و تحلیل مسائل اجتماعی، به‌خصوص در حوزه‌های مربوط به دین و فرهنگ و فراهم کردن پل‌های ارتباطی برای
تسهیل روابط بین دانشگاه، جامعه و نهادهای مختلف به‌منظور ارتقاء سطح همکاری‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان نقطه آغازین برای برنامه‌ریزی آتی و توسعه دانشکده است.
دکتر کمال خواجه پور متذکر شد: بدون شک دانشکده می تواند با تحلیل و شناسایی نیازها، برگزاری جلسات هم‌اندیشی ، تدوین بیانیه ماموریت، تعیین اهداف کلان و ویژه، طراحی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، استفاده از فناوری‌های نوین و ارزیابی و بازنگری کار کرد مفیدی داشته باشد.
دکتر خواجه پور اضافه کرد: تربیت افراد متخصص و متعهد، تولید محتوای کم‌نظیر و اثرگذار، ایجاد شبکه‌های علمی و عملی، توسعه فضاهای فرهنگی و آموزشی، تقویت هویت اسلامی و اجتماعی، آگاهی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، پژوهش و نوآوری
تعامل با جامعه اهم برنامه‌های کلی دانشکده فرهنگ و‌ زندگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *