شعر نیمایی؛ محوری برای خلق اشعار در جشنواره حضرت علی اکبر (ع) آزاد یزد

لینک کوتاه

مدیر دفتر شعر حوزه هنری گفت: شعر نیمایی با ساختار آزاد و مضمون‌های نوگرایانه‌اش، پتانسیل بالایی برای خلق آثار خلاقانه و تأثیرگذار در جشنواره بین المللی شعر و مدیحه سرایی حضرت علی اکبر (ع) دانشگاه آزاد اسلامی یزد دارد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع یزد به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استانی یزد، دکتر علی داوودی از اساتید حوزه شعر و ادب کشور که فعالیت در موزه هنری و شهر آفتاب دارد در کارگاه یک روزه شعر نیمایی؛ پیش نشست جشنواره حضرت علی اکبر (ع) که با حضور معاون فرهنگی استاندار، شاعران جوان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی یزد و مشارکت شهرداری برگزار شد، گفت:  شعر نیمایی یک قالب پرکاربرد است و می تواند حرف برای گفتن داشته باشد، امیدواریم در شهر یزد این کارگاه فتح البابی در بحث شعر نیمایی باشد.

دکتر داودی: شهر یزد را شهر آیینی و سنتی بر پایه عادات و رسوم چند صد ساله دانست و گفت: ترویج شعر نیمایی در شهر یزد براساس تاریخ و رسوم به جامانده از گذشتگان کاری سخت و دشوار است.
وی شعر نو را زمینه‌ای برای نوگرایی برشمرد و اظهار کرد: با دقت در ابیات به نبود قافیه و لفظ پی خواهیم برد.
دکتر علی داودی در ادامه به بیان سرگذشت نیما پرداخت و گفت: نیما در حقیقت علی اسفندیاری ملقب به پدر شعر نو متولد ۱۲۷۶ هجری شمسی است که از تولد او تاکنون ۱۳۰ سال گذشته است. متولد روستا که تحصیلات خود را در مدرسه مسیحیان کاتولیک گذرانده است و در سال ۱۳۰۰ منظومه افسانه را منتشر کرده است.
وی تمایز اشعار نیما، نگاه به زندگی جدید برشمرد و اذعان کرد: آثار او خلا فلسفه نو را پر می کند و اشعار صرفاً محدود به ادبی نیست بلکه بر اساس زندگی جدید است.
دکتر علی داودی ادامه داد: در شعر نو ساختار به هم ریخته و حرف زدن فارغ از فکر کردن به قافیه است که زمینه خوبی برای خلق آثار جدید فراهم کرده است.
دکتر داودی خطاب به شرکت کنندگان در این کارگاه افزود: شاعران جوان با تکنیک‌ها و مضامین شعر نیمائی آشنا شوید تا بتوانید در فضایی  الهام گرفته از اهل بیت آثار خود را به جشنواره حضرت علی اکبر (ع) ارائه کنید.
دکتر علی داودی متذکر شد: برای حضرت علی اکبر (ع) کم سابقه است که کنگره بین المللی در کشور داشته باشیم و جا دارد از مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی یزد تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه شاعران سروده های خود را خواندند و آثار آنان بحث و بررسی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *