کتابشناسی توصیفی آثار حسین مسرّت (ش 64)؛

سید علی محمّد وزیری یزدی

این کتاب ها به ترتیب سال چاپ معرّفی می شود.
لینک کوتاه

سید علی محمّد وزیری یزدی، تهران: خانۀ کتاب (مشاهیر وقف کتاب در ایران، 1)، 1397، پالتویی، 48ص.

حجّت الاسلام سید علی محمّد وزیری یزدی (1273-1356خورشیدی) از روحانیان فرهنگ دوستی بود که بدین شناخت ارزشمند رسید که برای پیشرفت جامعه و تربیت نسل های آینده ساز کشور کتاب باید به آسان ترین گونه در دسترس مردم باشد به ویژه مردمی که به دلیل تنگدستی، دسترسی کتاب برایشان مقدور نیست.
از این رو در 15 فروردین 1334 خ بنای کتابخانه ای را در دهلیز شمالی مسجد جامع بزرگ یزد با حدود 2000 جلد کتاب چاپی و خطی خود گذاشت و با نفوذی که بین مردم یزد به ویژه فرهنگ دوستان و دولتمندان و بازاریان داشت توانست کتاب های خوب و ارزنده ای را برای کتابخانه اش بگیرد و یا بخرد و سپس زمینی در کنار مسجد جامع بگیرد و برای پایداری اش در سال 1348 خ وقف بر آستان قدس رضوی کرد و اکنون به جایگاهی رسیده که بیش از 250هزار جلد کتاب چاپی و 6هزار جلد کتاب خطی و بیش از 6 هزار مجلد نشریه از دورۀ قاجار تاکنون داشته باشد.
کتابی که از آن یاد شد دارای چهار بخش با نام های: زندگی نامه، خدمات، آثار و وقف نامه است و خوانندگان را با روند زندگی و کارنامۀ یکی از واقفان بزرگ کتاب در ایران آشنا می کند.

کتاب نامبرده را خانۀ کتاب تهران (02188342985) و کارگاه یزدپژوهی (03536238185) برای فروش و کتابخانه های وزیری و الغدیر وآستان قدس مشهد برای خوانش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *