رئیس خانه صمت استان یزد:

استان یزد بالاترین سرانه ایجاد صنعت در کشور

لینک کوتاه

کلانتر یکی از فعالیت های خانه صمت در سال های اخیر را پایش وضعیت صنعت استان، تهیه و جمع بندی اطلاعات و گزارشات دقیق ذکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع یزد؛سید علی اکبر کلانتر؛ رئیس خانه صمت ضمن روز گذشته  ضمن تبریک به خبرنگاران، تهیه و انعکاس اخبار واقعی را مهم ترین خصوصیت یک خبرنگار برشمرد.

وی در ادامه مختصری از تاریخچه تشکیل خانه صنعت در اوایل دهه هشتاد و اهداف آن و انجمن های تخصصی صنایع همگن که به صورت آزاد و دموکراتیک تشکیل شدند توضیح داد و خانه صنعت و اتاق بازرگانی را مهمترین تشکل های بخش خصوصی که به عنوان بازوی مشورتی و حلقه اتصالی بین بخش خصوصی و دولتی هستند عنوان کرد.

رئس خانه صمت افزود: استان یزد بالاترین سرانه ایجاد صنعت در کشور دارد و به ازای هر سیصد نفر یک کارخانه فعال است. چهل و هفت درصد از اشتغال استان در حوزه صنعت ( صنعتی که پروانه بهره برداری دارد) بوده که در این میان صنعت کاشی سرامیک و فولاد بالاترین سهم را درصادرات و اشتغال استان را داشته و در نتیجه بالاترین درآمد استان از این ناحیه است البته باید در کنار حفظ صنعت زیرساخت هایی فراهم شود تا بتوانیم از تبعات زیست محیطی آن جلوگیری کنیم.

وی با گلایه از استراتژی های غلط در توسعه صنعت کشور و جلوگیری از پرداخت تسهیلات بانکی به تولید برای کنترل تورم، مهمترین سر فصل های مشکلات صنعت را مربوط به مسائل ارزی و بانکی، گمرکی و صادرات ، تامین اجتماعی و سایر مسائل و مشکلات محیط کسب وکار برشمرد و گفت: چالش واحدهای صنعتی و معدنی به علت تحریم ها و مشکلات بانکی و مالی است. متولیان پولی و بانکی کشور از ترس مرگ، اقدام به خودکشی کرده اند در حالیکه باید به این نکته توجه کنیم که هرگز نقدینگی و تسهیلات تولید ایجاد تورم نمی کند.

کلانتر ادامه داد؛ طی نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب چهل و چهار مورد ریز مسائل استان را توضیح دادیم هر چند که رفع این چالش‌ها یکی دو ساله ممکن نیست و ایتدا ضروری است زیرساختهای کشور در این حوزه تقویت شود.

همچنین به تجربیات کشورهایی با سرعت بالای توسعه اقتصادی اشاره کرد و برنامه های بلند مدت تا پنجاه ساله، حاکمیت مطلق قانون، اصل قرار دادن منافع ملی، تنش زدایی و رابطه اقتصادی با همه دنیا و مبارزه جدی با فساد را راهبرد اصلی آنها دانست.

وی تصریح کرد صنعت بدون انرژی معنا ندارد و با توجه به اینکه بالاترین مصرف انرژی استان یزد مربوط به صنایع و معادن است لذا ناترازی انرژی یکی از مهمترین مسائل صنعتگران یزدی محسوب می شود. نظر به اینکه سال ها سرمایه گذاری در تولید برق به دلیل تحریم انجام نشده ما به سرمایه گذاری بالا در حوزه انرژی نیاز داریم. در دنیا تولید انرژی دولتی نیست اما سازوکار و تسهیل گری برای فرآیند و ایجاد واحدهای تولیدی انرژی بخش خصوصی ایجاد شده و انحصاری هم نیست.علاوه بر این موضوع بهره بانکی بالا هم تأثیر زیادی روی قیمت تمام شده دارد.

رئیس خانه صمت همچنین به افتتاح دفتر توسعه روابط تجاری در پاکستان که به همت خانه صمت استان یزد انجام شد اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد تعامل بخش دولتی و خصوصی بتواند خدمات خوبی جهت رفع برخی مسائل حوزه اقتصاد و تولید کشور ارائه دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. این سایت توسط ریکپچا محافظت می شود و خط مشی رازداری و شرایط خدمات گوگل اعمال می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *